Wednesday, August 20, 2008

: : besarnye DUGAAN KAMI : :

ermm..dugaan datang silih berganti dalam idup kami..lagi perit biler hari bahagia yg kami nantikan tapi mcm-mcm hal berlaku..benda semua unexpected..kami tak minta dan kami tak duga..ermm :(

peritnya aku rasa idup sebagai anak perempuan yang tiada wali...yang tiada ayah..erti kata ayah dah kembali ke rahmatullah..7 tahun dulu benda2 cam nih tak terpk dalam kepala..biler dah nak kawin..baru rasa betapa susahnye semua nih..tp aku tak sekali-kali salahkan takdir..aku trima dengan hati yg terbuka.. biler dah tader wali, aku guna along aku sebagai wali aku iaitu saudara lelaki seibu dan sebapa,dan syarat lain nye WAJIB ada sijil nikah ibu dan ayah, tp ntah cemana sijil nikah mama aku tak tahu letak mana..yerlah org tua kan dah kawin berpuluh tahun nye citer..mana lah dier ingt kat mana simpan benda2 tuh semua..biler refer pada pejabat agama dorg suh aku kuarkan salinan sijil mama aku tuh kt mana tempat mama aku nikah..ohhh...aku kene ke melaka..mama aku nikah kt melaka..biler aku call melaka dorg cakap dorg akan cuba carik tp aku kena ke sana ngan mama dan nak tahu jawapan samaada jumpe ke tak 14 hari selepas date kita carik tuh...oh tuhann....sedangkan aku nak percepatkan benda2 nih..ermm

"jgn banyak mengeluh fida...sabar..sabar...ada hikmat benda2 nih semua" text dr kawan aku..ok..aku kuatkan hati aku..air mata dah meleleh..

tup-tup,malamnye dpt sms dr kakak tunang yg mengatakan bapa tunangku kritikal dan berada di emergency room hospital sultan ismail..ya allah..besarnya dugaanmu..tak daya rasa.. kami tros ke hospital malam tuh jugak..sampai sana kami tros menunggu bapak sampai kul 3 pagik..bapak tros di masukkan ke wad rawatan rapi.
seharian aku tak tido..balik kul 4 pagi..baring sebelah mak tunang aku..suh dier banyak2 sabar..kesian....kuatkan hati yer mak..insyaAllah bapak akan sembuh..

pagi kul 7 lebeh aku dan mak dah bersiap2 nak ke hospital..kali nih bilik bapak x mcm dulu..kalo dulu leh masuk ramai2..kali nih leh masuk dua org saja bergilir2..dan kene pakai sarung tutup mulut dan idung..tangan kene basuh dahulu sebelum masuk..aku tgk bapak dr luar..air mata laju mengalir...terbayangkan betapa kuatnya dier tanggung sakit kanser nih...
aku tak sanggup nak masuk..duduk kt sofa luar..terlelap jap...duduk hspital sampai petang..bapak masih mcm tuh..sedih bila nampak air mata bapak sentiasa mengalir..kenapa ye..mgkin bapak sedang sakit yg sangat2..mgkin dier sedih nampak kami ramai2 kt luar tgk dier..ntahlah..

aku tros balik sowang2 ke ramunia...tunangku cuti sampai ahad nih nak jaga bapak kt spital. petang nih lepas keje aku akan ke hspital lagik...aku nak singgah kota tinggi jap ptg nih amik balance door gift lagik 1000..sebenarnye aku cam tader mood nak troskan pasal kahwin nih..aku pk kan bapak dier..tp tunang suh kami sama2 kuatkan semngat dan troskan jugak..sebab bapak asyik bertanyakan pasal perkahwinan kami..dier nak sangat2 kami kawin secepat yg mungkin..esok jumaat aku cuti..alhamdulilah aku boleh pegi intebiu kt pejabat agama esok..mama baru msg bg tahu yg sijil nikah dah selamat jumpe..tak tido mama carik sorang2..alhamdulilah..trima kasih ma.. :)

ya allah,bagi lah peluang pada bapak melihat perkahwinan kami..panjangkan umur dier ya allah..sembuhkan penyakit dier ya allah..permudahkanlah urusan kami ya allah,sesungguhnya ko maha mengasihani lagi maha penyayang, amin

5 comments:

al said...

fiedah..
bersabarlah syg..
i know u can get through this, even its lots of major burden on ur shoulder..
but remember, there is light at the end of the tunnel..

to babat, be strong!!

HoneyWiah said...

ya allah pidah, kesian nyer kat babat & family...alhamdulilah mama ko dah jumpa sijil tu, ko kem salam kat babat k.. mintak dia sabar banyak2.

RienaxHarith said...

fhieda,
so sad to hear that babat father dlm kritikal...apa2pun suh babat byk2 bersabar dan berdoa utk ayah babat supaya cepat sembuh..

Memang dalam dunia ni... bermacam2 dugaan yg diberikan oleh tuhan utk setiap umat2nye. cume depends dugaan mcm mana die bg. Kita sbg umat die, byk bersabar dan tabahkan iman supaya ko n babat dpt tempuh dugaan ni dengan bersabar... insyallah.. ada hikmahnye di sebalik dugaan ko dan babat... cume korang byk2 berdoa padanya suh bersabar dan bersemangat dlm menempohi kehidupan korang...

aku doakan bapak babat cepat sembuh k... suh babat byk2 sabar tau ...

bacteria said...

um fiedah, aku sedih la baca post ko nih. aku harap bapak babat cecepat la sembuh.. aku ni yg jarang2 jumpe keluarga dia sebak kat sini. be strong ok u both..

Anonymous said...

wweeyy..
pidah kite yg sedey baca cter ko nih...\
tp ko n babat kena bnyk sabar,,
tuhan nak uji korg,,
dgn dugaan yg mcm ni..
nnti dah kawen,.,
mcm2 dugaan yg kite tak penah pk akan berlaku..
n kite sendiri amik ikhtibar dr cter ko ni....
semoga semua nye berjlan lancar,,,
insyaalah,.,,