Wednesday, August 27, 2008

: : Ini sudut tentang duniaKu : :

Jumaat (22hb Aug 2008) + Hari nih aku start amik cuti.Pagi-pagi jaga bapak kt spital, bagi makan bubur,ubat,bapak still mcm tuh..dier banyak cakap,tp susah sangat kami nak mengerti stiap perkataan yg dier cuba cakap..tapi biler dier nampak wajah KAMI dengan nada yg tersekat-sekat,jelas sekali bapak sebut berkali-kali "Jemputan...Jemputan..." tunangku memegang dada bapak dan berkata "bapak,bapak kena kuat semangat ye kalo nak lihat KAMI kawin" bapak angguk lesu. aku genggam tangan bapak.
Petang dalam pukul 3.40 baru KAMI dapat gerak ke Pejabat Agama untk Interview Kahwin. lantak lah kalo pegawai tuh nak marah.lepas submit semua document,dan nama kami dipanggil,kami disoal satu persatu,alhamdulilah Lulus.Biler document di hantar ke kaunter sebelah bahagian permohonan untuk bernikah,borang kami di pulangkan semula dan tidak mahu diproses atas alasan aku tak lampirkan sekali Sijil Kematian Arwah abah aku. shit. tader tulis plak kt luar borang benda tuh kena ada. balik smula ke hospital dengan hampa.

Sabtu (23hb Aug 2008) + Pagi nih balik jap umah mak tunang kt skudai. mak demam.kesian tak makan lg.aku tros g dapur dan masak.masak lebih sebab leh bawak ke spital makan kt sana.
petang pegi smula ke hospital dan jaga bapak sampai esok pagi.pukul 3 pagi bapak meracau-racau.cakap yg bukan2..aku panggil nurse.kami pujuk bapak..alhamdulilah bapak tido dengan nyenyak.

Ahad (24hb Aug 2008) + pagi-pagi nih aku dah bagi bapak minum susu guna alat injection tuh,bagik makan ubat dan ubat. banyaknye ubat bapak.sian dia. tros tido sampai petang. aku sntiasa bukakkan bapak lagu-lagu berzanji yg bapak suka dengar..biler dier sedar aku tanye dier "bapak dengar tak lagu berzanji fida pasang nih?" dier angguk. "bapak kenal tak fida?" dia angguk. aku tarik nafas lega. petang nih ramai dtg melawat bapak.sedara-sedara tunang aku dr spore sampai,mama,adik dan abg aku pon sampai waktu tuh.ramai sangat.alhamdulilah. mudah2an berkat doa dorg,bapak tunang aku panjang umur,amin.
aku mntak tolong abg tunang aku dr KL suh jaga bapak kejap. sebab aku kena balik pgudang jap utk carik sijil kematian arwah abah aku. ermm ntahcemana sijil carik bagai nak giler tetap x jumpa. aku buat-buat kewl. mandi dan salam mama tros balik ke spital smula.

Isnin (25hb Aug 2008) + kebetulan ada anak buah tunang aku dalam form 1 yg tgh bercuti sebab patah tangan,so i've no choice...aku suh dier jaga bapak tunang aku iaitu merangkap atuk dier lah. sebab kami kene uruskan sijil mati abah aku. aku tader idea mana nak carik sijil tuh..biler refer pada kawan2 yg dah berumur,dorg suh pegi ke balai polis yg berdekatan dan tanye pendapat polis sebab biler berlaku kematian kita akan report di balai polis dulu.so yg berdekatan waktu tuh balai polis johor jaya. biler tanye pegawai tuh cakap aku kene pegi kt balai polis yg masa mula2 arwah abah aku meninggal..dan pihak polis akan printkan salinannye. kami pon tros ke balai polis pgudang..biler dah sampai tanye,pegawai bhg pgudang bleh cakap pihak polis tak boleh kuarkan salinan sijil kematian..kene pegi kat JPN JB,pegi JPN bawak Permit kubur,permit kubur nih dapat masa mula2 kuburkan si mati. ya allah, beratnya aku nak lalui semua nih.. aku x cakap trimaseh tros kuar dengan air mata dah meleleh2..tunang suh aku sabar banyak2... aku cakap "mesti orang lain tader susah nak kawin cam aku kan" sabar dan sabar... "kita settlekan sama2 ari nih"
biler tunang call org UMNO kt bhg pulai,org tuh cakap nak carik permit kubur tuh kene jumpe penggali kubur.so penggali kubur maybe ada salinannye.. ya allah,sekali lagi aku urut dada aku..aku tak larat..aku give up..aku cakap ngan tunang aku give up sangat2 utk semua nih..aku x mampu. tuhan maha mengasihani. abang sulung aku call.. suh pegi JPN masa tuh jugak sebab along dah call JPN dan JPN bleh kuarkan salinan tuh dgn bayaran RM5.
Patah smula ke JPN dan sampai dalam kul 1tghari.dah tutup. kami tunggu sampai kul 2ptg.amik nombor. menunggu nombor aku panggil dah bleh mati keras aku kt situ..kul 4 lebih baru sijil kematian abah berada dalam tangan aku. tp x sempat nak ke pejabat agama. dah tutup. terpaksa sambung cuti lagi. balik ke skudai jap tido ala kadar dan tros ke spital.

Selasa (26hb Aug 2008) + Ikutkan pagi nih nak ke pejabat agama tros,tapi tader org nak jaga bapak pagi nih,sementara tunggu abg tunang sampai dr skudai..kami bersihkan bapak pagi tuh..lapkan badan bapak..tukar baju bapak..tukar cadar bapak..bagi makan ubat dan bubur. tghari kami gerak ke pejabat agama biler abg aren dah sampai. sampai sana kami tros ke bahgian permohonan nikah submit tros,bila nama dipanggil alhamdulilah tiada masalah,surat kebenaran nikah tros dikuarkan utk bagi pada tok kadi. alhamdulilah. balik skudai tido jap. kemas2 barang dan bersiap utk pulang ke ramunia,sebelum tuh kami singgah jap kt spital utk salam dan cium bapak,sampai kt spital malam tuh bapak bercakap dgn nada perlahan,tp kami dapat dengar dgn jelas. bapak mntak ampun pada kami,mntak maaf pada semua anak-anak dier iaitu adik bradik tunang aku dan cakap dier dah nak mati. kami bg tahu dier ajal maut di tangan tuhan bapak! aku dpt lihat tunang aku tahan air mata,dier pegang tangan bapak mcm tanak lepas. aku tros nangis. aku amik tangan bapak salam,dan cium pipi dan dahi dier. dah lama rasa x salam dan cium tangan insan yg bergelah AYAH. ya allah,panjangkan lah umur bapa tunang ku.
kami tros pulang ke ramunia malam tuh sebab esok nak keje,aku tahu tunang aku berat sangat nak tinggalkan bapak dier masa tuh,tp aku bagi dier kata-kata semangat yg dier sepatotnye bersyukur sebab dapat spent time dengan bapak dier even bapak dier sakit cam tuh at least leh jaga..leh tgk muka bapak dier lama2..dan dah bleh get ready kalo jadik apa2 lepas nih.. drpd aku dulu arwah abah pegi cam tuh jek kt sebelah aku..kalo lah tahu yang dier duduk kt sebelah aku tuh adalah kali yg terakhir sudah tentu aku akan peluk dier masa tuh setiap saat. buat tunangku,tabahkan hati mu, saya sentiasa membantu kamu tanpa rasa perasaan jemu. apa yg berlaku pada hari ini dan semalam aku anggap dugaan dr Allah swt utk menguji setiap hambanya.


8 comments:

Anonymous said...

pidah..
ko kena bnyak sabar ye,.,
kite tau..
ko mmg sorg yg sabar..
nway ble baca post ko ni..
susah jgak kan klu nak kawen ble org tua dah takde..
nak2..
kite pompuan..
tp alhamdulillah semua dah ok..

hope majlis ko nnti berjalan lancar..
kita doakan ko ngn babat bahagia selamaya..
i'allah

(yath)

al said...

fidah,
i pula yang nangis baca entry u ni..(nasib baik duduk dlm cubic)
even, i ngan u x rapat, i sentiasa doakan semoga semua berjalan dengan lancar..
dan semoga bapak babat sembuh seperti sediakala

RienaxHarith said...

adeh fhieda, sedihnye.. nk meleleh air mata aku.. dah la kat cc ni.. tgh cover2 plak.. adeh...
Bile ko cite ni, aku tibe2 teringat arwah atuk aku... huhuhu sedihnye.. aku tgk die hembuskan nafas terakhir masa anak2 die dan cucu die brada kat tepi katil die.. aku sempat bisik telinga arwah atuk suh mengucap... masa nk suh die ngucap tu.. ngalir2 air mata aku tau.. hukhuk..sedihnye.. ko tau bile ko cite pasal bapak babat ckp tak brapa clear.. mcm tu la arwah atuk aku dulu sblom die nk pegi die penah cube bercakap ngan kiteorg.. tp sygnye.. semua cucu die n anak2 tak paham words yg die sebut.. sedih tul aku...

takpe la fhieda, ini semua dugaan tuhan.. soal ajal hidup semua kat tgn tuhan.. kite cume berdoa n tabah setiap dugaan yg diberi.....

aku doakan bapak babat sembuh seperti sediakala.. bitau babat..byk2 bersabar.. kalu bole baca doa yasin.. walaupun org anggap baca yasin je.. org pk org sakit nk mati.. tp sbenarnya tak.. itu ada doa2 yg paling sempurna buat bapak babat.. sabar ye..

tgh tahan air mata la ni... aduhai... :(

HoneyWiah said...

sedih nyer weiii, terharu aku

macam2 dugaan korang kan?aku tau ko kuat, sabar k.

Insyallah bapak babat akan sembuh sblom majlis korang..amin.

artfieda said...

anonymous a.k.a yath,
ermmm..yup yath aku mmg SABAR, tenkiu :)

artfieda said...

al,
i pon doa mcm yu smuga ayah babat sembuh tapi sayang,allah swt lebih sayangkan dier kan, thanks for ur wish,lmbt btoi i reply comment2 nih

artfieda said...

xrienax,
ko tahan air mata eh..hehe..aku yg type ayat-ayat nih lagihk lah..dah melalak-lalak..naseb type dalam bilik..emo sowang2..
yup dugaan KAMI,thanks :)

artfieda said...

wiah,
thanks. dah tak sempat dah ayah dier nak tgk kami sanding :(